, ,

Tiedote GRL:n uudistuksista loppu kaudeksi 2018

Uudistuksia loppu kaudeksi 2018

GRL yhdessä jäsenistön ja jäsenkerhojen kanssa pyrkii kehittämään suomalaista Greyhound- ja Whippeturheilua vastaamaan nykyajan harrastajien toiveita ja lajin vaatimuksia.

Nyt viimeaikoina on uudistamisesta käyty keskustelua vilkkaasti ja näiden pohjalta on tehty muutamia uudistuksia, jotka GRL:n hallitus on vahvistanut otettavaksi käyttöön tästä päivästä eteenpäin ja ovat voimassa kauden 2018 loppuun asti.
Kauden loputtua tarkastalleen näiden muutoksien hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Muutokset voidaan syksyn liittokokouksessa vahvistaa kirjattavaksi sääntöihin.

Muutokset jotka GRL:n hallitus on vahvistanut, ja jotka astuvat voimaan 31.7.2018 ja ovat voimassa kauden 2018 loppuun asti:

SM-Kilpailut 19 – 26.8.2018

Whippettien SM-kilpailut juostaan aiemmin julkaistusta kilpailukalenterista poiketen 26.8.2018 Turun Metsämäen radalla. Whippettien alkuerät ja finaalit juostaan samana päivänä.

Ilmoittautumisaika: Netti: – 22.8.2018 20:00 Puhelin: 22.8.2018 18:00 – 20:00
Kilpailun muut tiedot julkaistaan SM kilpailun tietojen julkistamisen yhteydessä.

Whippet

Whippet sarjat ja matkat; Whippet urokset ja nartut: 325m. Whippet veteraanit: 325m.

Kilpailussa on seuraavat sarjat: whippet urokset, whippet nartut, whippet veteraanit. Whippet saa osallistua veteraanisarjaan sen kuukauden alusta kun koira täyttää 6 vuotta.

Minimiosallistujamäärä whippetien SM-sarjoissa on 5 koiraa. Jos osallistujia on 5-6 juostaan ko. sarjassa suora finaali. Jos koiria on vähintään 7, kisa juostaan kahden kierroksen kilpailuna. Tällöin jatkoon pääsevät alkuerävoittajat ja loput aikojen perusteella.
Whippet narttujen ja whippet urosten SM-sarjat yhdistetään, jos jompaan kumpaan sarjaan ilmoittautuu vähemmän kuin (5) viisi koiraa. Koira osallistuu automaattisesti yhdistettyyn sarjaan, jos ei kilpailuttaja sitä erikseen kiellä ilmoittautumisen yhteydessä.

Turku special (325m+325m) on 26.8. juostava kilpailu SM-finaalista pudonneille avoimen- sekä veteraaniluokan whippeteille.
Koirat pyritään sijoittamaan lähtöihin ensisijaisesti kahden luokan sisään (maksimi kolme luokkaa, mutta hitaampi koira voidaan sijoittaa nopeampaan luokkaan, mikäli treenari näin haluaa ja se muuten jäisi ilman lähtöä).
Turku Special -osallistujat juoksevat SM-finaalipäivänä 325 metrin lähdön. Aika lasketaan yhteen SM-alkuerässä juostun ajan kanssa. Luokkansa nopeimman yhteisajan juossut voittaa luokkansa.

Greyhound
Ilmoittautumisaika: Netti: – 13.8.2018 20:00 Puhelin: 13.8.2018 18:00 – 20:00.

Turku special (495m+495m) on 26.8. juostava kilpailu SM-finaaleista pudonneille avoimen- sekä veteraaniluokan greyhoundeille.
Turku Special -osallistujat juoksevat SM-finaalipäivänä 495 metrin lähdön. Aika lasketaan yhteen SM-alkuerässä juostun ajan kanssa. Luokkansa nopeimman yhteisajan juossut voittaa luokkansa.

Osallistumisoikeus arvokilpailuihin

Arvokilpailut joihin vaaditaan vähintään 2 (kaksi) hyväksyttyä GRL:n alaista kilpailua lähtöä, muutetaan loppu kaudeksi 2018 niin että vaaditaan ainoastaan 1 (yksi) virallinen kilpailulähtö (Grl, Svkl, Cgrc jne.) jotta koiralla on osallistumisoikeus arvokilpailuihin.

Sprintti Derbyn Finaali 8.8.2018 Turku

Sprintti Derbyn finaali juostaan keskiviikkona 8.8.2018 Turun Metsämäen radalla.
Edellä esitettyjen uudistuksien ja muutoksien vuoksi on päätetty järjestää finaali päivänä myös sijoituslähtöjä.
Sijoituslähtöjen järjestämisellä pystytään tarjoamaan mahdollisuus suorittaa SM-kilpailuihin osallistumiseen vaadittava 1 kilpailulähtö.

SVKL:n kilpailukirjan omaavien Greyhoundien ja Whippettien kisaaminen GRL:ssä

SVKL:n kilpailukirjan omaavat greyhoundit ja whippetit joilla ei ole GRL:n kilpailukirjoja eivätkä ole GRL:n jäseniä voivat juosta vierailevan koiran statuksella kuluvan kauden 2018 loppuun saakka.

SVKL:n kilpailukirjoilla GRL:n kilpailuissa noudatetaan samaa sääntöä kuin ulkomaalaisilla vierailevilla koirilla.

“Ulkomaalainen vieraileva koira:
– kuten suomalaiset koirat, mutta vierailevilta ei edellytetä kantakirjausta, kilpailulisenssiä eikä treenarin tarvitse olla GRL:n tai sen alaisen jäsenyhdistyksen jäsen. Ulkomaalaisella, vierailevalla koiralla on oltava kuitenkin kilpailuoikeus kotimaassaan. Koiran juostessa saman kauden aikana vähintään 5 lähtöä sille on lunastettava kilpailulisenssi. “

Tällä mahdollistamme SVKL:n kilpailukirjojen omaaville greyhoundeille ja whippetteille matalamman kynnyksen osallistua GRL:n kilpailuihin.

Vierailevan koiran statuksella on mahdollista kilpailla neljän kilpailulähdön verran jonka jälkeen vierailevan koiran status päättyy ja treenarin tulee olla GRL:n ja sen jäsenkerhon jäsen, sekä koiralla tulee olla voimassaoleva kilpailulisenssi ja GRL:n kilpailukirja.

Vierailevan koiran statuksella on mahdollisuus osallistua esimerkiksi elokuussa juostaviin Suomen Mestaruuskilpailuihin.
Vierailevalla koiralla tulee olla hyväksytty kilpailulähtö mm. SVKL:n puolella.

2 (kahden) koiran lähdöt

Positiivisten palautteiden ja kokemuksien pohjalta kauden 2018 lopppuun asti on mahdollista juosta myös 2 (kahden) koiran lähtöjä.

2 (kahden) koiran lähtöjen tulee muodostua samanluokan sisällä olevien koirien kesken.

Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitetaan saako ilmoitetun koiran sijoittaa 2 (kahden) koiran lähtöön jos se muuten jäisi ilman lähtöä.
Koira on mahdollista ilmoittaa myös pelkästään 2 (kahden) koiran lähtöön.

2 (kahden) koiran lähtöjen voittaja saa 1 (yhden)-vuodenkoira pisteen.

Nämä edellä esitetyt muutokset ja uudistukset on GRL:n hallitus hyväksynyt 31.7.2018 ja ovat voimassa tästä päivästä eteenpäin kauden 2018 loppuun asti.

Terveisin:
Greyhound Racing Liiton hallitus

0 replies

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!